• newsbanner20.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner13.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Et nyt og spændende år er skudt i gang 

Dette er Danske Maritimes første nyhedsbrev i 2013. Med det markeres slutningen på et spændende år for den maritime industri og for Foreningen, ligesom det markerer begyndelsen på et nyt år, der tegner til at blive mindst lige så spændende som det foregående.

Ved udgangen af 2012 kunne Danske Maritime lancere sin nye hjemmeside, der har fået et større visuelt og indholdsmæssigt løft. På samme måde udsendes vores nyhedsbrev nu i opdateret form; det vil desuden fremover være elektronisk, og det vil være månedligt.

I 2012 var der både i Danmark og i EU fokus på at udarbejde strategier for den maritime industri. Danske Maritime har deltaget aktivt begge steder, og det er glædeligt, at vores erhverv har fået opmærksomhed. Det fortjener det, og det er det værd.

Mange har spurgt, hvor mange penge vi får til realiseringen af de gode strategier, der udarbejdes i Danmark og i EU. Til det må vi svare: "Ikke mange". Specielt ikke når man ser på det, der til gengæld forventes af erhvervet. Når det er sagt, er det også vigtigt at huske, at der skal andet og mere end penge til, hvis erhvervet skal klare sig og vokse sig endnu stærkere, end det allerede er i dag. Det vigtigste er, at rammevilkårene understøtter virksomhedernes behov, så virksomhederne får de rette betingelser for vækst. Danske virksomheders vækst er lig med vækst og velfærd til hele det danske samfund, så det er et projekt, der giver mening.

I forbindelse med regeringens vækstplan for Det Blå Danmark er der afsat 20 mio. kr. til grønne maritime løsninger. Rundt regnet svarer 20 mio. kr. til den besparelse, der ville være ved at flytte 100 mennesker fra offentlig forsørgelse til job i private virksomheder. 100 arbejdspladser er noget, men ikke overvældende meget, og regeringen håber da også, at grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor vil kunne generere flere job end det. Og det kan den formentlig også, men ikke uden de rette rammevilkår.

Danske Maritime arbejder derfor for, at vores medlemsvirksomheder har de samme muligheder som virksomheder i de lande, de konkurrerer med, hvilket vil sige lavere skatter og afgifter, færre administrative byrder, fri assistance fra ambassaderne i eksportsammenhænge og gode gedigne maritime finansieringsordninger til udstyr og til skibe. Sidstnævnte er vedtaget internationalt med dansk støtte, men ikke implementeret i Danmark.

Danmark har tiltrådt OECD's eksportkreditaftale om finansiering af skibe, som den danske regering har underskrevet, men den er ikke gældende i Danmark. Danske virksomheder mister løbende ordrer pga. manglende konkurrencedygtige finansieringsmuligheder. Regeringen er nervøs for potentielle omkostninger, men faktum er, er ordrer til danske virksomheder generer indtægter og ikke mindst arbejdspladser herhjemme.

Den danske maritime industri både kan og vil medvirke til vækst, men det er nødvendigt at have de rette erhvervsvilkår at arbejde under. Et nyt år er skudt i gang, og vi vil nu trække i arbejdstøjet for at være med til at deltage i samarbejdet om at realisere strategierne i regeringens vækstplan og dermed gøre vores for, at danske virksomheder får de rette vilkår til gavn for dem og til gavn for Danmark.


Godt nytår!

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934