• newsbanner37.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner46.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner52.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Gode elementer i Vækstplan DK – men også visse mangler 

Regeringen arbejder i disse dage på højtryk for at skaffe 90 mandater, der vil bakke op om den nyligt præsenterede 'Vækstplan DK'.

Vækstplanen indeholder mange gode elementer, og det er glædeligt, at man fra regeringens side anerkender, at gode vilkår for det danske erhvervsliv skal prioriteres, hvis man ønsker vækst og velstand i Danmark. Hvor det er positivt, at vækstplanen fokuserer på nedbringelse af selskabsskatten og afgifter for virksomheder, er det imidlertid kritisk, at anbefalingen fra vækstteamet for Det Blå Danmark om en maritim montørordning ikke er en del af regeringens vækstplan.

Regeringen lægger op til en sænkning af selskabsskatten fra 25 % til 22 %. Sammen med afgifter i forskellige forklædninger, er selskabsskatten et af de væsentligste parametre, når der skal trækkes investeringer til Danmark. For Danske Maritime, der i mange år har ønsket lavere omkostninger for virksomhederne, er det derfor glædeligt, at vækstplanen har fokus på såvel afgifter som selskabsskat. Foreningen havde gerne set, at man havde taget forslaget et skridt længere og gået efter 20 % i stedet for 22 %, så Danmark ikke blot kom op på siden af konkurrenterne i Europa, men i stedet lidt på forkant.

Som repræsentant for den danske maritime industri må Danske Maritime imidlertid undre sig kraftigt over, at anbefalingen fra vækstteamet for Det Blå Danmark om etablering af en maritim montørordning ikke er en del af vækstplanen. Anbefalingen, som i al sin enkelhed går ud på skattemæssigt at sidestille danske rejsemontører, der sejler rundt på verdens have og servicerer skibene, med søfarende, ville give maritime virksomheder en mulighed for at reducere omkostningerne til de medarbejdere, som løbende udsendes. For virksomhederne har det stor betydning at kunne udsende danske montører, bl.a. fordi de bringer vigtig viden tilbage til virksomhederne, som bruger den viden til kontinuerlig udvikling og innovation.

En sådan ordning ville ifølge en analyse foretaget af Danske Maritime øge beskæftigelsen på kort sigt med 5.500 medarbejdere og endnu flere på sigt. Samme analyse viser, at den danske stat ville kunne opnå et provenu på 1,1 mia. kr. pr. år ved at indføre ordningen. En ordning som denne, der både skaber varige job og bidrager til vækst og velstand i Danmark, bør ikke glemmes på tegnebrættet – den bør gennemføres.

Såvel den nuværende som den tidligere regering har brugt mange penge på infrastruktur og byggeri. Elementer, der har stor betydning for danskernes velfærd. Men hvis velfærden for alvor skal sikres og ikke blot være til låns, er varig beskæftigelse og bedre vilkår for eksporterhvervene en nødvendig og rigtig vej frem. Så lad os nu se de mange flotte hensigtserklæringer blive til håndgribelige tiltag og ændringer, så de danske eksporterhverv kan skabe varig vækst i Danmark.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934