• newsbanner7.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner4.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Danske Maritime: Nye el-færger kan skabe tusindvis af jobs

Verdens største el-færge på Ærø kan blive startskuddet til en jobfest på danske værfter, når flere lande vil udvikle en grøn, maritim infrastruktur, forudser Danske Maritimes direktør.

 elfrge green ferry vision

Når Søby Værft nu går i gang med at bygge det, der bliver verdens største el-færge, som er klar til at blive søsat i 2017, betyder det job til omkring 40 medarbejdere på værftet, der ligger på Ærø. Det skønner adm. direktør Roar Falkenberg, Søby Værft.

Danske Maritimes adm. direktør Jenny N. Braat vurderer, at det enkeltståede færgebyggeri vil kunne brødføde over 200 personer.

”Det skyldes, at vi sædvanligvis kan gange en værftsmedarbejder med en faktor syv, når vi ser på afledte jobeffekter i lokalområdet og i følgeerhverv,” siger Jenny N. Braat.

El-færger kan afløse 300-1.000 færger i Nordeuropa

Hun peger på, at bygning af flere el-færger kan betyde en veritabel jobfest på de værfter, der fremover vil kunne bygge færgerne, og de lokalområder, værfterne ligger i.

”Alene i Nordeuropa er der 300–1.000 færger, som kan erstattes af denne nye type rene el-færger, hvor batterikapaciteten er så stor, at færgen kan sejle i 70 minutter uden en opladning,” siger hun.

Den danske færge vil få en kapacitet på fire megawatt. Det er fire gange mere end den norske færge ”Ampere”, der blev sat i drift for et par år siden. Samtidig er teknologien blevet udviklet, så færgerne kan sejle længere.

Potentiale på 200.000 jobs ved grøn maritim infrastruktur

”Hvis vi regner det potentiale med, drejer det sig i teorien om op mod 200.000 arbejdspladser, der vil blive kamp om at få i de kommende år, efterhånden som behovet for el-færger bliver oparbejdet. Så har vi slet ikke set ud over Nordeuropa. I Indonesien, hvor jeg for et par uger siden var med på statsbesøg, er der et akut behov for infrastruktur til landets mange øer og floder,” siger Jenny. N. Braat.

Behovet vil stige som følge af en kombination af de nye tekniske muligheder for el-færger og et ønske om at etablere en grøn, maritim infrastruktur som på Ærø, hvor el-færgerne skal oplades om natten af de vindmøller, der alligevel står og producerer strøm.

Jenny N. Braat diskuterede potentialet ved el-færger på DR P4 Fyn onsdag morgen den 4. oktober 2015 kl. 7:45. Læs DR-nyheden her

Læs mere om el-færge projektet her

Visionen for ”green ferry vision”- projektet:

  • I stedet for tre store dieselfærger satses på mindre eldrevne færger med batteridrift og ladning fra vindstrøm.
  • Alle Ærøs færger kan forsynes af to vindmøller (2,3 MW) ved ren batteridrift, således opnås nul udledning af CO2 og NOx.
  • El-færgen tager 25 biler med en besætning på kun tre, men kan transportere mere end M/F Ærøskøbing eller Skjoldnæs på grund af højere fart (kortere overfartstid), hvis indsat fra Marstal eller Søby.
  • El-færgen bruger under halvt så meget energi som tvillingefærgerne ved samme fart og kan alligevel bære tre lastbilstræk.
  • Det slanke skrog giver højere hastighed i sejlrender 13-15 knob.

Se invitation til borgermøde om el-færgen i Rise Minihal på Ærø 4. november 2015 kl.19.00

« Flere nyheder eller tilbage til nyhedsbrev

 

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934