• newsbanner41.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner51.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Leder: Danmark har EU's største maritime industri pr. indbygger

Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Hvor stor er den maritime industri i Danmark, og hvordan sammenligner vi os med andre lande?

Den maritime industri dækker over en lang række meget forskellige virksomheder, er ganske stor og er et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Men hvordan ser opgørelsen ud, når vi ikke regner søfart, offshore og shipping med, men isoleret kun ser på værfter og maritime leverandører?

I Danske Maritime har vi foretaget en opgørelse på baggrund af egne beregninger og tal fra det BALance-studie, som Europa-Kommissionen offentliggjorde sidste år. Den viser, at Danmark er det land i EU, som er mest afhængig af den maritime industri. 

Produktionsværdien pr. indbygger i Danmark er mere end seks gange så høj, som den er for gennemsnittet i de europæiske maritime nationer. Vi ligger klart foran de næste lande i toppen, nemlig Finland og Holland. Norge er ikke regnet med, fordi landet ikke er med i EU. Tallene for Norge ville klart overgå alle andres, også de danske tal, idet Norge både har en større maritim industri og færre indbyggere.

Når man igen regner resten af Det Blå Danmark med, viser det sig, at der alene i danske maritime virksomheder er beskæftiget 45.000 personer, som bidrager med ca. 2 procent af de samlede personskatter her i landet. Det er 6,6 mia. kr., eller mere end hvad ét af de kommende supersygehuse koster at opføre.

Hvad kan vi bruge den slags konstateringer til? Først og fremmest afspejler de konkrete tal vigtigheden af erhvervet.

Tallene viser, at europæisk og global maritim politik er betragtelig vigtigere for Danmark end for de øvrige EU-lande. Det er vigtigt, at den danske regering fortsat arbejder for gode rammebetingelser for de maritime erhverv både i Danmark og i forhold til vores konkurrenter i og uden for EU.

Fremtidsperspektiverne for de globale maritime erhverv er gode, da den økonomiske vækst frem til 2030 betyder, at der vil ske en fordobling i den globale søtransport, og derved vil der tilkomme flere og større skibe. Da danske maritime virksomheder har verden som sit marked, og mere end 90 procent af de maritime udstyrsproducenters salg enten direkte eller indirekte er eksport, vil erhvervet kunne følge væksten, der hvor den sker, blot vi har de samme rammebetingelser som vores konkurrenter.

Vi har den viden, teknologi og tilstedeværelse som skal til. Dertil kommer, at maritime virksomheder er blandt de mest innovative erhverv i Danmark, og for den sags skyld i verden, inden for grøn teknologi og sikkerhedsudstyr.

Nedenstående diagram viser betydningen af den maritime industri i de EU-lande, der har denne type industri. Norge er udeladt, fordi Norge ikke er medlem af EU. Tallene er gennemsnit i perioden 2006-2010.


Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934