• newsbanner43.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner22.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Lov hindrer fortsat danske skibe i at bruge danske værfter

Danske skibe med udenlandske besætningsmedlemmer får fortsat sidestillet et værftsbesøg med et havneanløb og fravælger derfor danske værfter. Et år efter mødet med Beskæftigelsesministeriet er denne uhensigtsmæssige lovtolkning ikke ændret. Nu forsøger Danske Maritime igen.

Danske Maritime forsøger nu endnu en gang at løse op for den tilsyneladende misforståelse, som gør det ulovligt for danske skibe at anløbe danske værfter, hvis skibet i forvejen sejler i rutefart med op til 25 havneanløb i Danmark om året og har besætningsmedlemmer, der er udlændinge.

”Det er jo paradoksalt, at regeringen gør det vanskeligere for danske skibe at bruge danske værfter end for udenlandske skibe, som jo ikke har samme begrænsninger,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.

Danske skibe sejler forbi danske værfter
Flere danske værfter har påpeget, at de mister ordrer fra skibe, der ellers sejler lige forbi værftet.

”Det forekommer helt bagvendt, at danske skibe, der jævnligt anløber danske havne, og derfor er helt tæt på værfterne og er super motiverede for at bruge dem til service og reparationer, netop ikke må benytte værfterne uden at få trukket et klip i klippekortet på højst 25 havneanløb, fordi de har udenlandske besætningsmedlemmer om bord. Skibets personale skal jo ikke lave værftsarbejde, det skal værftets medarbejdere, og mens skibet er på værft, arbejder skibet jo ikke, så klippet giver slet ingen mening,” siger Jenny N. Braat.

Det er love og bekendtgørelser hos tre ministerier, som har haft betydning for sagen i de seneste år. I 2013 blev sagen isoleret til at handle om Udlændingeloven, som hører under Beskæftigelsesministeriet.

Kræver blot et brev fra ministeren
Danske Maritime fik i december 2013 et møde med daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, som var både forstående og lydhør over for at få rettet op på, hvad der også for hende forekom som en mistolkning og en unødig hindring for værfterne. Men foreløbig har ministeriet ikke fået ændret ved fortolkningen af loven.

I praksis er det nok med et brev fra ministeren, som forklarer, at rene værftsophold ikke anses for havneanløb. Derfor tager Danske Maritime igen kontakt til ministeriet, nu til en beskæftigelsesminister, der hedder Henrik Dam Kristensen.

”Vi bliver ved med at kæmpe for sagen, også selv om det føles lidt som at slå i en dyne. Værftsbesøg skaber arbejde og indtægter til landet, og en afklaring vil give rederierne frihed til at vælge reparations- og vedligeholdelsesværfter ud fra kvalitet, tilgængelighed og pris,” bemærker Jenny N. Braat.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934