• newsbanner29.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner16.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Maritim montørordning

Danske maritime udstyrs- og servicevirksomheder arbejder i en global industri med global konkurrence. Virksomhedernes produkter installeres på skibe, der sejler rundt i alle dele af verden. Disse produkter har behov for servicering og vedligeholdelse, og det er i dag et af de forretningsområder inden for det maritime, som har størst vækstpotentiale.

Montører ansat i den danske maritime udstyrs- og serviceindustri arbejder med at installere og servicere maritime produkter om bord på skibe, og de udfører ofte også en række forskellige rådgivnings- og konsulentopgaver i forbindelse med installation og servicering af disse produkter.

De maritime udstyrs – og servicevirksomheder har stor gavn af den viden og erfaring, som de danske montører opnår gennem deres arbejde ude i verden. Det er en viden og erfaring, som kan bruges i produktionsprocessen og i videreudviklingen af produkterne. Et vigtigt element i virksomhedernes innovation er m.a.o. montørernes arbejde om bord på skibene.

Det globale marked for shipping er hårdt økonomisk ramt, og konkurrencen fra mange lande, både i nærområdet og i andre områder, hvor skibene sejler, er i dag meget hård. Ofte er kvalitet ikke længere en tilstrækkelig konkurrenceparameter. Mange gange er prisen den eneste udslagsgivende faktor.

De danske maritime udstyrs- og servicevirksomheder er i skarp konkurrence med medarbejdere fra hele verden, og da det danske lønniveau er meget højt, mister de maritime virksomheder opgaver, som de ellers ville kunne få. Virksomhederne kan foretage lokalansættelser, og nogle vælger netop den løsning for derigennem at få opgaverne, men dette vil hverken skaffe arbejdspladser eller knowhow til Danmark og dermed give den vækst, innovation og øgede beskæftigelse, som vi både ønsker og har behov for.

Endvidere er der den udfordring, at det i dag er meget svært at få danske medarbejdere til at udfylde disse jobfunktioner, hvis de ikke aflønnes bedre end deres kollegaer, som har job i Danmark og ikke har nogen nævneværdig rejseaktivitet. Omfattende rejseaktivitet er en belastning for disse personers privatliv, og virksomhederne bliver nødt til at kompensere medarbejdere med en relativt høj løn.

Der er derfor behov for en "maritim montørordning", hvor virksomheder, som sender medarbejdere ud på skibe for at vedligeholde, opgradere dem eller lignende får mulighed for at få forbedret deres lønkonkurrenceevne.

Danske Maritime har forsøgt på basis af besvarelser fra en række af Foreningens medlemsvirksomheder at analysere vækstpotentialet i en montørordning og resultatet har været, at der gennemsnitlig vil ske en direkte beskæftigelsesstigning på ca. 15 pct. på kort sigt, hvilket svarer til ca. 5.500 arbejdspladser i direkte beskæftigelse, hvortil der må ventes en indirekte merbeskæftigelse på ca. 2-3.000 personer. På længere sigt forventes det at medføre en yderligere stigning, som dog er svær at estimere, men som muligvis ligger på samme niveau. Der er endvidere flere virksomheder, som forventer, at en mulig ordning vil åbne mulighed for udvikling af nye forretningsområder bl.a. inden for retrofitting.

Omkostningen ved at indføre en sådan ordning vil være langt mindre end omkostningen ved ikke at gøre det. På basis af ovenstående skøn og en relativt simpel beregning vil statens fortjeneste blive på 1,1 mia. kr. I beregningen har vi taget højde for det mistede skatteprovenu på de medarbejdere, der allerede er i job i dag, merbeskæftigelseseffekten på 5.500 ekstra montører og Finansministeriets beregning på, at det koster staten 330.000 kr. per arbejdsløs industriarbejder (fratrukket det reducerede skatteprovenu).

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934