• newsbanner57.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner21.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Nyt fra Danske Maritime - maj 2015

Leder: Regeringen vil styrke Danmark som produktionsland, men sender samtidig værftsjob ud af landet

Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.

Regeringen nedsatte for ca. seks måneder siden et produktionspanel, som skulle komme med anbefalinger til regeringen for at styrke Danmark som produktionsland. Det har Foreningen sympati for. Den maritime industri er en af de brancher i Danmark, som har en omfattende produktion her til lands. Mange af de anbefalinger, som panelet kom med, vil bidrage til at styrke industrien, herunder de maritime industrivirksomheder.

Læs mere

Dansk enegang om EU-udbud af krigsskibe koster jobs og viden

Der har i de sidste par uger været en del medieomtale af EU-udbud af vedligehold og ombygning af forsvarets skibe.

Sagen er, at Forsvarsministeriet lige nu har en kontrakt på ombygning af foreløbig to flådefartøjer (af Thetis-klassen) til de nye helikoptere (Seahawk) til en udbudt værdi på 80-90 mio. kr. samt en rammekontrakt til en værdi af mellem 400 og 700 mio. kr. på reparation af flådens skibe (53 fartøjer) de næste syv år i EU-udbud. Det er et brud med hidtidige procedurer, som har været at byde søværnets forsvarsopgaver ud nationalt. Det markante skift er sket, selv om staten ikke er pligtig til det, ikke har tradition for det og er det eneste land i EU, som gør det.

Læs mere

Årsberetning: Maritim industri foran vækstboom

Danske Maritimes årsrapport viser, at de europæiske skibsværfter i 2014 stormede frem med vækst i nye ordrer på 69 procent, mens de asiatiske værfter tabte terræn. Vækst i skibsbygning og udsigten til fordoblet verdenshandel er godt nyt for dansk maritim industri med 45.000 jobs.

Trods udsving i oliepriser og løbende usikkerheder om de globale rederiers indkøb af nye skibe og avanceret udstyr tegner fremtiden lys for den danske maritime industris 45.000 ansatte, der udgør 42 procent af de i alt 110.000 beskæftigede i Det Blå Danmark. Det viser tal i Danske Maritimes årsberetning, der 20. maj 2015 blev offentliggjort på Foreningens årsmøde.

Den globale skibsfart forventes i 2030 at transportere dobbelt så meget gods som i dag. Det vælter ind med nye ordrer til europæiske skibsværfter, mens verdens suverænt største skibsbyggernationer Kina og Sydkorea har fået mindre at lave. De danske skibsværfter har del i det europæiske vækstboom, og væksten er også god for den øvrige del af den danske maritime industri, der designer skibe og motorer samt leverer avanceret udstyr og produkter til skibene.

Læs mere

Årsmøde: Fra værftsnation til maritim nation med succes

Danske Maritimes årsmøde trak tråde fra de gamle værfter til den moderne højteknologiske maritime industri, og politikere gav løfter om at se på EU-udbud af forsvarets skibe, montørordning og finansiering.

Flere talere på Danske Maritimes årsmøde 20. maj 2015 fortalte om den udvikling, den maritime industri har gennemgået med stor succes de sidste 20-30 år, hvor der er vokset nye stærke virksomheder ud af de gamle værfter, og hvor de maritime virksomheder i dag har et samlet større overskud og højere produktivitet end de værfter, de har erstattet.

Thomas Roslyng Olesen, ph.d. fra CBS Maritime, talte om Danmarks forvandling fra en værftsnation til en maritim nation. Hans budskab var, at de virksomheder, der er opstået ud fra de hedengangne store værfter, tjener flere penge, har nogenlunde samme omsætning, færre medarbejdere og samlet set en højere produktivitet.

Læs mere

Finansieringsportal.dk åbnet som omfattende opslagsværk

Med åbningen af Finansieringsportal.dk har danske værfter og leverandører fået et unikt opslagsværk og en omfattende værktøjskasse online med alt fra standardkontrakter, garantitekster og et overblik over muligheder for finansiering og offentlige ordninger.

Det er intet mindre end den hidtil største samling af dokumenter til at få kontrakter i hus og anden nyttig viden for økonomi- og salgsfolk i den danske maritime industri, som den 12. maj 2015 blev lagt frem til fri anvendelse med lancering af Finansieringsportal.dk.

Med støtte fra Den Danske Maritime Fond har tidligere finanschef hos MAN Diesel & Turbo Jørgen Larsen og cand. merc. Tor Hjorth-Falsted i det seneste år brugt hovedparten af deres vågne timer hos Danske Maritime på at udvikle og opbygge denne omfattende finansieringsportal.

Læs mere

Kort nyt

Danske Maritime navngav nyt indsatsfartøj til Faaborg

Danske Maritimes karakterbog til regeringen

Nye ansøgningsrunder til støtte- og tilskudsordninger

H.K.H Kronprins Frederik deltager på Danish Maritime Forum 2015

Nyt om medlemmer

Søby Værft fik overskud i 2014

Inrotech får millionstøtte til svejserobot

Karstensens Skibsværft leverer trawler til norsk rederi

Læs mere

Kalendernyt

Next Gen Event 2015 den 9. juni 2015

Maritimt minieksportfremstød i Indonesien den 9.-11. juni 2015

Stik til søs med Det Blå Danmark på Postbåden Peter under Folkemødet den 11.-14. juni 2015

Læs mere

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934